Coronavirus

Og din rejseforsikring: Hvordan skal du forholde dig?

 

(Opdateres løbende)

 

Coronavirus og din rejseforsikring

Desværre har det lange udsigter med en løsning på corona-situationen, og vi oplever, at Udenrigsministeriets rejsevejledninger ændrer sig fra uge til uge.

Har du planlagt en rejse i de kommende måneder, anbefaler vi derfor, at du følger Udenrigsministeriets anbefalinger og holder dig opdateret om den aktuelle situation. 

Planlægger du allerede nu at bestille næste års ferie, skal du huske, at den gældende rejsevejledning på købstidspunktet også har betydning for din dækning på rejse- og afbestillingsforsikringen.

Du finder de gældende rejsevejledninger på um.dkhvor du også kan abonnere på nyheder og få opdateringer for netop dit rejsemål. 

 

Kort fortalt: Sådan dækker vi

Generelt er der sammenhæng mellem Udenrigsministeriets rejsevejledninger og dækningen under din rejseforsikring.

Gule områder:

Går din rejse til et land eller område, som er gult i Udenrigsministeriets rejsevejledning, betyder det:

  • At rejser dertil ikke er frarådet; men du skal dog være opmærksom på din personlige sikkerhed og huske at holde dig opdateret.
  • I forhold til din rejseforsikring dækker vi som normalt. 

Orange områder

Går din rejse til et land eller område, som er orange i Udenrigsministeriets rejsevejledning, betyder det:

  • At du bør genoverveje, da alle ikke-nødvendige rejser dertil frarådes, idet risiciene forbundet med rejser til disse steder er alvorlige.
  • I forhold til din rejseforsikring dækker vi ekstraordinært inden for EU, Schengen-området og Storbritannien – dog ikke eventuelle ekstraudgifter, som er relateret til corona-situationen. Din rejseforsikring dækker ikke uden for førnævnte områder. 

 

Herunder finder du svar på forskellige spørgsmål og betingelser i forhold til rejse- og afbestillingsforsikring. Du er som altid også velkommen til at kontakte os på 56930000 eller komme forbi vores kundeservice, hvor vi er klar til at hjælpe dig alle hverdage mellem 8.30-16.

 

Sædvanligvis dækker afbestillingsforsikringen ikke, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til et land.

Der er derfor tale om, at vi ekstraordinært udvider vores dækning til også at dække afbestilling af rejser til de lande, som Udenrigsministeriets rejsevejledning stadig fraråder rejser til – orange/røde markerede lande.

Der gælder følgende yderligere betingelser:

- Vi kan tidligst tage stilling til, om din rejse er dækket, når der er 72 timer til din afrejse. Så vent gerne med at anmelde til os, til der er tre døgn til din afrejse.

- Du skal først kontakte dit rejseselskab, rejsebureau eller flyselskab med henblik på ombooking eller refusion.

- Du skal have en aktiv afbestillingsforsikring, som er tegnet inden 13. marts 2020.

 

Vil du afbestille din rejse, er det en stor hjælp, hvis du anmelder din afbestilling online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Særligt om pakkerejser: Dit rejsebureau skal dække rejsen

Vær opmærksom på, at pakkerejser skal dækkes af dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos.

I henhold til pakkerejseloven § 9 stk. 3 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør, hvis du ønsker at afbestille din pakkerejse.

 

Der er vedtaget en hjælpepakke

Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for rejsepakkerne, uden at bureauerne går konkurs.

Det bliver administreret af Rejsegarantifonden, som i øjeblikket er i gang med at udbetale refusioner.

Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos for at få erstattet din rejse.

Får du afslag, skal du bede om skriftlig dokumentation for afslaget og kontakte os.

 

Har du planlagt en rejse til udlandet, og har du allerede betalt depositum for et feriehus el.lign., kan vi hjælpe dig, hvis du ikke ønsker at tage af sted.

I Bornholms Brand dækker vi helt ekstraordinært dit depositum, hvis du er i en situation, hvor du kun har betalt depositum for din ferie og ønsker at afbestille.

På den måde kan du afbestille allerede nu og få dine penge igen, hvis du ikke føler dig tryg ved at rejse.

Men: Du skal have en aktiv afbestillingsforsikring, som er tegnet inden 13. marts 2020.

 Har du bestilt flybilletter eller en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør angående aflysning.

 

Vil du benytte dig af ovenstående, er det en stor hjælp, hvis du anmelder din skade online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Den ekstraordinære service gælder, hvis din ferie går til udlandet og er bestilt før den 13. marts 2020. Det gælder for rejser, hvor Udenrigsministeriet stadigvæk fraråder indrejse på afbestillingstidspunktet.

 

Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at trodse anbefalingerne og rejse alligevel, hjælper vi dig inden for EU og Schengen-området samt Storbritannien. Her er du nemlig i forvejen dækket af det blå EU-sygesikringskort, som du skal huske at have med på rejsen.

Det betyder, at bliver du syg eller kommer til skade, så dækker rejseforsikringen som normalt. Du vil således være dækket for udgifter til både hospitalsbehandling og hjemtransport, hvis det er medicinsk nødvendigt.

 

Rejseforsikringen dækker dog ikke skader med relation til Coronavirus. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse.

Du vil heller ikke være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Coronavirus. Det kunne fx være, hvis du brækkede benet og er nødt til at blive behandlet på et privathospital i stedet for det offentlige, grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Coronavirus.

 

Ovenstående følger gældende rejsevejledning.

I takt med, at der sker ændringer i rejsevejledningerne, ændres dækningen som følge heraf også. 

Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på, at rejser fortsat kan være forbundet med øget risiko.

I løbet af rejsen kan der opstå udgifter, som ikke er relateret til sygdom, men til den usikre corona-situation, som verden befinder sig i. Disse udgifter kan rejseforsikringen ikke hjælpe med.


Ligeledes kan der være situationer, hvor man på grund af forholdene på feriedestinationen ikke kan få den nødvendige hjælp og behandling.

 

Gule områder:

Køber du en rejse til et land eller område, som er markeret med gult på købstidspunktet, kan du bruge afbestillingsforsikringen.

Men: Du skal have en aktiv afbestillingsforsikring, som er tegnet inden 13. marts 2020. 

Har du købt din afbestillingsforsikring efter den 13. marts 2020, dækker vi ikke afbestillinger på grund af coronavirus eller relaterede årsager. Du kan se forbeholdet på din police.

 

Orange områder:

Køber du en rejse til et land eller område, der fortsat er markeret med orange på købstidspunktet, dækker afbestillingsforsikringen ikke.

 

 



Måske oplever du, at dit rejsemål ændrer status fra gul til orange, mens du er af sted. I så fald kan du godt fortsætte dit ophold indtil din planlagte hjemrejse.

Hvis du bliver syg eller kommer til skade, hjælper vi dig på normale vilkår, da rejsemålet var gult, da du tog dertil. 

 

(opdateret 09.10.2020)

 

Anmeld din afbestilling online

Når der er tre døgn til din planlagt afrejse, kan du anmelde din afbestilling online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Ønsker du at afbestille en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør.

Aktuel information fra UM

Vil du have de sidste nye opdateringer, kan du finde dem her: Udenrigsministeriets hjemmeside