Coronavirus

Og din rejseforsikring: Hvordan skal du forholde dig?

 

(Opdateres løbende)

Coronavirus og din rejseforsikring

Har du planlagt en rejse i de kommende måneder, anbefaler vi, at du følger Udenrigsministeriets anbefalinger og holder dig opdateret om den aktuelle situation. 

Planlægger du at bestille en rejse, skal du huske, at den gældende rejsevejledning på købstidspunktet også har betydning for din dækning på rejse- og afbestillingsforsikringen.

Du finder de gældende rejsevejledninger på um.dkhvor du også kan abonnere på nyheder og få opdateringer for netop dit rejsemål. 

 

Kort fortalt: Sådan dækker vi

Generelt er der sammenhæng mellem Udenrigsministeriets rejsevejledninger og dækningen under din rejseforsikring.

Gule områder:

Går din rejse til et land eller område, som er gult i Udenrigsministeriets rejsevejledning, betyder det:

  • At rejser dertil ikke er frarådet; men du skal dog være opmærksom på din personlige sikkerhed og huske at holde dig opdateret.
  • I forhold til din rejseforsikring dækker vi som normalt. 

 

Orange områder

Går din rejse til et land eller område, som er orange i Udenrigsministeriets rejsevejledning, betyder det:

  • At du bør genoverveje, da alle ikke-nødvendige rejser dertil frarådes, idet risiciene forbundet med rejser til disse steder er alvorlige.
  • I forhold til din rejseforsikring dækker vi inden for EU samt Storbritannien og Schengen-området – dog ikke eventuelle ekstraudgifter, som er relateret til corona-situationen. Din rejseforsikring dækker ikke uden for førnævnte områder. 

 

Røde områder:

Går din rejse til et land eller område, som er rødt i Udenrigsministeriets rejsevejledning, betyder det: 

  • At alle rejser dertil er frarådet.
  • I forhold til din rejseforsikring så dækker den ikke.

 

Herunder finder du svar på forskellige spørgsmål og betingelser i forhold til rejse- og afbestillingsforsikring. Du er som altid også velkommen til at kontakte os på 56 93 00 00 eller komme forbi vores kundeservice, hvor vi er klar til at hjælpe dig alle hverdage mellem 8.30-16.

 

Coronavirus: 

Sædvanligvis dækker afbestillingsforsikringen ikke, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til et land.

Der er derfor tale om, at vi ekstraordinært udvider vores dækning til også at dække afbestilling af rejser til de lande, som Udenrigsministeriets rejsevejledning stadig fraråder rejser til på grund af coronavirus – orange/røde markerede lande.

Der gælder følgende yderligere betingelser:

- Din rejse skal være købt på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til landet (grønt/gult område).

- Vi kan tidligst tage stilling til, om din rejse er dækket, når der er 72 timer til din afrejse. Så vent gerne med at anmelde til os, til der er tre døgn til din afrejse.

- Du skal først kontakte dit rejseselskab, rejsebureau eller flyselskab med henblik på ombooking eller refusion.

Alm. betingelser: 

Vi dækker afbestilling efter de almindelige afbestillingsvilkår, selvom rejsen er købt, mens landet var rødt/orange, hvis:

- Landet er grønt/gult på afbestillingstidpunktet*

* Afbestillingstidspunkt kan tolkes som det tidspunkt, hvor det står fast, at rejsen ikke kan gennemføres på grund af sygdom eller tilskadekomst. 

 

Vil du afbestille din rejse, er det en stor hjælp, hvis du anmelder din afbestilling online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Coronavirus

Har du bestilt en pakkerejse: Dit rejsebureau skal dække rejsen.

Har du købt en pakkerejse – dvs. flere rejseydelser, fx både fly & hotel – skal du kontakte din rejsearrangør for at få den erstattet, som så skal tilbagebetale det fulde beløb, når rejsen aflyses, fordi Udenrigsministeriet fraråder, at man rejser. Har du købt rejsen gennem en formidler – fx en hjemmeside, der sælger rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde. 

 

Har du bestilt en flyrejse: Du skal have refunderet udgiften fra flyselskabet.
Hvis du har købt flybilletter, og flyvningen bliver aflyst, skal du have refunderet udgiften fra flyselskabet – som kan vælge at tilbyde dig et tilgodebevis eller en ombookning.

Du har altid ret til at takke nej til dette, og så skal flyselskabet refundere dine udgifter. 

Vil flyselskabet trods din henvendelse ikke refundere pengene for flybilletterne, selvom flyvningen er aflyst, og har du betalt rejsen med kreditkort, kan din bank i nogle tilfælde også hjælpe dig. Du har ofte mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen med den begrundelse, at du ikke har fået den vare du har betalt for.

Det er en anmodning om tilbageførelse (charge-back) af det betalte beløb. Kontakt din bank for at høre nærmere.

Hvis flyet ikke er aflyst, bedes du kontakte flyselskabet for at få refunderet flyskatter og afgifter. Herefter kan du anmelde skaden til os. 

 

Har du bestilt øvrige rejseydelser: Du skal have refunderet udgiften fra flyselskabet.

Har du købt øvrige rejseydelser, som fx camping, hotel eller biludlejning – skal du kontakte din rejseudbyder og høre om du får refusion jf. deres salgsbestemmelser. Hvis du ikke modtager refusion, skal du sende dit oprindelige rejsebevis til os, sammen med dokumentation på, at du ikke modtager refusion.

Hvis du bliver tilbudt ombooking og accepterer denne, så har du fået dækket din udgift, og forsikringen yder ikke erstatning.

Får du ikke refusion andre steder fra, kan skaden anmeldes til os.

 

 

Har du planlagt en rejse til udlandet, og har du allerede betalt depositum for et feriehus el.lign., kan vi hjælpe dig, hvis du ikke ønsker at tage af sted.

I Bornholms Brand dækker vi helt ekstraordinært dit depositum, hvis du er i en situation, hvor du kun har betalt depositum for din ferie og ønsker at afbestille.

På den måde kan du afbestille allerede nu og få dine penge igen, hvis du ikke føler dig tryg ved at rejse.

Har du bestilt flybilletter eller en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør angående aflysning.

 

Vil du benytte dig af ovenstående, er det en stor hjælp, hvis du anmelder din skade online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

 

Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at trodse anbefalingerne og rejse alligevel, hjælper vi dig inden for EU samt Storbritannien og Schengen-området. Her er du nemlig i forvejen dækket af det blå EU-sygesikringskort, som du skal huske at have med på rejsen.

Det betyder, at bliver du syg eller kommer til skade, så dækker rejseforsikringen som normalt. Du vil således være dækket for udgifter til både hospitalsbehandling og hjemtransport, hvis det er medicinsk nødvendigt.

 

Rejseforsikringen dækker dog ikke skader med relation til Coronavirus. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse.

Du vil heller ikke være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Coronavirus. Det kunne fx være, hvis du brækkede benet og er nødt til at blive behandlet på et privathospital i stedet for det offentlige, grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Coronavirus.

 

Ovenstående følger gældende rejsevejledning.

I takt med, at der sker ændringer i rejsevejledningerne, ændres dækningen som følge heraf også. 

Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på, at rejser fortsat kan være forbundet med øget risiko.

I løbet af rejsen kan der opstå udgifter, som ikke er relateret til sygdom, men til den usikre corona-situation, som verden befinder sig i. Disse udgifter kan rejseforsikringen ikke hjælpe med.


Ligeledes kan der være situationer, hvor man på grund af forholdene på feriedestinationen ikke kan få den nødvendige hjælp og behandling.

 

Coronavirus:

Grønne/gule områder:

Køber du en rejse til et land eller område, som er markeret med grønt/gult på købstidspunktet, kan du bruge afbestillingsforsikringen.

Orange områder:

Køber du en rejse til et land eller område, der fortsat er markeret med orange på købstidspunktet på grund af corona, dækker afbestillingsforsikringen ikke.

 

Alm. betingelser:

Vi dækker afbestilling efter de almindelige afbestillingsvilkår, selvom rejsen er købt, mens landet var rødt/orange, hvis:

-Landet er grønt/gult på afbestillingstidpunktet*

* Afbestillingstidspunkt kan tolkes som det tidspunkt, hvor det står fast, at rejsen ikke kan gennemføres på grund af sygdom eller tilskadekomst.

 

 



Måske oplever du, at dit rejsemål ændrer status fra gul til orange, mens du er af sted. I så fald kan du godt fortsætte dit ophold indtil din planlagte hjemrejse.

Hvis du bliver syg eller kommer til skade, hjælper vi dig på normale vilkår, da rejsemålet var grønt/gult, da du tog dertil. 

 

(opdateret 22.03.2021)

 

Anmeld din afbestilling online

Når der er tre døgn til din planlagt afrejse, kan du anmelde din afbestilling online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Ønsker du at afbestille en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør.

Aktuel information fra UM

Vil du have de sidste nye opdateringer, kan du finde dem her: Udenrigsministeriets hjemmeside