Din rejseforsikring og coronavirus

Din rejseforsikring og coronavirus

 

Udenrigsministeriets rejsevejledninger afspejler igen den generelle sikkerhedssituation i hvert land og ikke coronasituationen. Det betyder, at vi nu dækker på normale vilkår.

Herunder kan du se de mest populære spørgsmål og svar i forhold til coronavirus.

Bemærk, at du for at være dækket af vores afbestillingsforsikring skal have købt forsikringen, inden du købte din rejse.

 

Rejseforsikring

Vi anbefaler, at du altid følger anbefalingerne fra myndighederne. Vi dækker dog som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg, uanset om du er færdigvaccineret eller ej.

Hvis du bliver testet positiv for coronavirus, dækker vi på samme måde og efter samme regler, som ved enhver anden sygdom – udgifter til lægebehandling, feriekompensation osv.

Vi dækker ikke, hvis du var syg, allerede før du tog afsted.

Hvis du har været i nærkontakt med en, der er smittet med coronavirus, og derfor skal testes, dækker forsikringen kun udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.

Bliver du syg med coronavirus og ramt af karantæne, mens du er i udlandet, dækker rejse-forsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi og evt. en ny hjemrejse.

Afbestillingsforsikring

Det er dit eget ansvar, at du er færdigvaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Vi dækker derfor ikke, medmindre du af medicinske årsager ikke må modtage vaccinen. Det er en betingelse for dækning, at kravet om færdigvaccination er kommet efter, at du har bestilt rejsen.

Ja, vi dækker, hvis din positive coronatest er mindre end 72 timer gammel før din afrejse, og landet, du skal rejse til, kræver en negativ PCR-test.

Ja, vi dækker, hvis der kommer et karantænekrav, efter du har bestilt rejsen - dog ikke ved pakkerejser.

Afbestillingsforsikringen dækker ophold i Danmark, når du har booket mindst tre overnatninger, og du ikke kan tage af sted på grund af sygdom – herunder også coronavirus.

Hvis din pakkerejse bliver aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos, der skal dække afbestillingen. Ifølge lov om pakkerejser § 15, stk. 2 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse. 

Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.

Anmeld din afbestilling online

Når der er tre døgn til din planlagt afrejse, kan du anmelde din afbestilling online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Ønsker du at afbestille en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør.

Aktuel information fra UM

Vil du have de sidste nye opdateringer, kan du finde dem her: Udenrigsministeriets hjemmeside