Din rejseforsikring og coronavirus

Hvordan skal du forholde dig?

 

(Opdateres løbende)

Coronavirus og din rejseforsikring

 

Udenrigsministeriets rejsevejledninger afspejler nu som udgangspunkt ikke COVID-19, men husk fortsat at tjekke rejsevejledningen og rejsemålets indrejseregler.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger farvemarkeres ikke længere efter COVID-19 situationen i de enkelte lande, fx indrejserestriktioner, medmindre et land rammes af nye COVID-19 varianter som det er sket i Sydafrika med Omikron varianten. Det vil derfor oftest være de normale sikkerhedsfaktorer i landet – terror, krig, uro m.v. – som gengives i rejsevejledningernes farvemarkering.

Flere lande er dog fortsat ramt af COVID-19
Selvom rejsevejledningerne ikke længere tager højde for Corona, skal man være opmærksom på, at flere lande/områder stadig er ramt af COVID-19 og restriktioner i større eller mindre grad.


Husk

  • At tjekke sikkerhedsniveauet på dit rejsemål i Udenrigsministeriets rejsevejledning (link til UM-rejsevejledning)
  • At tjekke rejsemålets indrejseregler og restriktioner på ambassadens hjemmeside
  • At orientere dig om COVID-19 situationen på din rejsedestination

Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om regler og rejserestriktioner. F.eks. dækker forsikringen ikke, hvis man bliver afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi krav om vaccination/COVID-19-test ikke er overholdt.

Følg altid myndighedernes retningslinjer
Vi anbefaler, at du altid overholder Udenrigsministeriets rejsevejledninger, de øvrige danske og lokale myndigheders retningslinjer og restriktioner. Husk inden hjemrejse at orientere dig om eventuelle indrejseregler for din hjemkomst til Danmark.

Vær opmærksom på, at myndighederne kan fraråde alle rejser til et land/område, hvis der kommer en ny bekymrende variant af COVID-19 i omløb, ligesom Udenrigsministeriet kan fraråde udenlandsrejser af andre årsager.

Her har vi samlet nogle typiske spørgsmål om hvad du skal gøre ved fx indrejseforbud, eller ved krav om selvisolation på destinationen på grund af COVID-19 og du kan se hvordan Bornholms Brandforsikrings årsrejseforsikring dækker.

Du er som altid også velkommen til at kontakte os på 56 93 00 00 eller komme forbi vores kundeservice, hvor vi er klar til at hjælpe dig alle hverdage mellem 8.30-16.

 

Rejseforsikring:

 

Hvis du bliver testet positiv for coronavirus, dækker vi på samme måde som ved enhver anden sygdom – udgifter til lægebehandling, feriekompensation osv.


Vi dækker ikke, hvis du var syg, allerede før du tog afsted.

Ja, du vil være dækket på normale vilkår, og du kan fortsætte din ferie, medmindre Udenrigsministeriet eller de lokale myndigheder opfordrer til evakuering.

Hvis du har været i nærkontakt med en, der er smittet med coronavirus, og derfor skal testes, dækker forsikringen kun udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.

Bliver du syg med coronavirus og ramt af karantæne, mens du er i udlandet, dækker rejseforsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi og evt. en ny hjemrejse.

 

Afbestillingsforsikring

Vi har valgt at udvide vores almindelige årsafbestillingsforsikring med række Covid relaterede dækninger. Vores Covid udvidelser er gældende for rejser med afrejsedato i perioden fra den 1. december 2021 til den 1. juni 2022.

Ja, vi dækker, hvis din positive coronatest er mindre end 72 timer gammel før din afrejse, og landet, du skal rejse til, kræver en negativ PCR-test.

Sædvanligvis dækker afbestillingsforsikringen ikke, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til et land.
Der er derfor tale om, at vi udvider vores dækning til også at dække afbestilling af rejser til de lande, som Udenrigsministeriets rejsevejledning fraråder rejser til på grund af coronavirus.
Der gælder følgende yderligere betingelser:

  • Din rejse skal være købt på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til landet.
  • Vi kan tidligst tage stilling til, om din rejse er dækket, når der er 72 timer til din afrejse. Så vent gerne med at anmelde til os, til der er tre døgn til din afrejse.
  • Du skal først kontakte dit rejseselskab, rejsebureau eller flyselskab med henblik på ombooking eller refusion.

Har du købt en pakkerejse – dvs. flere rejseydelser, fx både fly & hotel – skal du kontakte din rejsearrangør for at få den erstattet, som så skal tilbagebetale det fulde beløb, når rejsen aflyses, fordi Udenrigsministeriet fraråder, at man rejser. Har du købt rejsen gennem en formidler – fx en hjemmeside, der sælger rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde.


Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.

Afbestillingsforsikringen dækker ophold i Danmark, når du har booket mindst tre overnatninger, og du ikke kan tage af sted på grund af sygdom – herunder også coronavirus.

Vi dækker i den aktuelle situation, hvis du kan dokumentere, at du har været i førsteleds nærkontakt med en coronasmittet, og du er blevet opfordret af myndighederne til at gå i isolation og ikke kan nå at blive testet efter myndighedernes anvisning inden din afrejse.

Ja, vi dækker, hvis der kommer et karantænekrav, efter du har bestilt rejsen - dog ikke ved pakkerejser.

Det er dit eget ansvar, at du er færdigvaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Vi dækker derfor ikke, medmindre du af medicinske årsager ikke må modtage vaccinen.
Det er en betingelse for dækning, at kravet om færdigvaccination er kommet efter, at du har bestilt rejsen.

Hvis det ikke er en pakkerejse du har købt, så kan Bornholms Brandforsikrings afbestillingsforsikring hjælpe dig. Du kan både få dækket afbestilling af rejsen og de udgifter, du har haft til fx billetter eller liftkort.

 

(opdateret 10.12.2021)

 

Anmeld din afbestilling online

Når der er tre døgn til din planlagt afrejse, kan du anmelde din afbestilling online:

Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.

Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.

 

Ønsker du at afbestille en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør.

Aktuel information fra UM

Vil du have de sidste nye opdateringer, kan du finde dem her: Udenrigsministeriets hjemmeside