Skybrud

Her kan du læse, hvad du skal gøre, når du er ramt af skybrud

 

Husk under alle omstændigheder

  • Tag ALTID billeder af dine beskadigede ting.
  • Lav en liste over dine beskadigede ting.
  • Hvis du skal ud at gå i vandet, så tag gummistøvler eller waders på. Gummihandsker er også en god ide, da regnvandet ofte blandes med spildevand fra kloak eller toilet under et skybrud.
  • Når vandet er væk, skal der luftes ud! Bruger du i stedet en affugter, skal vinduer lukkes, og du må endelig ikke skrue op for varmen – det fremmer i stedet skimmelvækst i den våde bolig.


Hvad skal jeg gøre med de ting, som er ødelagt?
Du må meget gerne begynde at sortere i dine ting og selv forsøge at redde det, der kan reddes.

Det kan være tøj, tæpper, puder og lign., som kan vaskes eller renses eller ting, der kan sættes til tørre. Vi betaler udgifter til evt. vask, rens, overdækning af ting, som er sat i haven og lign.

Sørg for at redde alle genstande, der ikke kan erstattes. Vigtige papirer, fotos og alt, som har en høj affektionsværdi.

Læs mere om forebyggelse af skader efter skybrud

Sådan anmelder du en skade efter skybrud

Anmeld skaden via Mine Sider

Her kan du uploade listen over dine skadede ting samt fotos af dem.

Herefter behandler vi din skade så hurtigt som muligt.

Når vi har behandlet din skade, kontakter vi dig. 

Definition på skybrud

Usædvanligt store vandmængder, som falder med en intensitet på over 15 mm på 30 minutter, eller når vandmængden er så stor, at den ikke kan få normalt afløb gennem i øvrigt utilstoppede afløb.

Ved ”langtidsregn”, som ikke opfylder ovennævnte definition, skal der som en tommelfingerregel som minimum over et døgn være faldet 30-40 mm regn.

Spørgsmål og svar

Jeg har fået sat en affugter op. Hvad sker der så?

Selve skaden på bygningen kan vi først vurdere, når der er tørt igen. Det tager som regel ca. 3 uger med en affugter. Hvis du har spørgsmål til selve affugtningen, kan du kontakte skadeservicefirmaet, som har været hos dig.

Skadeservicefirmaet kommer tilbage og vurderer, om vandet er væk, og tager stilling til, om der er sket en varig skade på din bygning. Hvis du har fået en bygningsskade, sørger vi for, at der kommer en taksator ud til dig.

Når taksatoren er på besøg, aftaler I, hvad der skal til for at udbedre skaden - og om du selv eller taksatoren skal stå for det.


Jeg har haft besøg af en taksator. Hvad nu?

Når taksatoren har vurderet skaden, aftaler han med dig, hvordan skaden skal udbedres, hvem der kontakter håndværkere osv.

Hvis du har spørgsmål til skaden på din bygning og udbedringen af den, skal du kontakte den taksator, som du har haft besøg af.

Har du spørgsmål til ting, som er skadede og ikke er blevet vurderet af en taksator, kan du kontakte os på 56 93 00 00.

Jeg har en skade, der ikke er anmeldt. Hvad gør jeg?

Du kan anmelde din skade via Mine Sider