19.03.2020
Vil du afbestille din rejse, er det en stor hjælp, hvis du anmelder din afbestilling online:
Enten via Anmeld skade - her skal du bruge dit policenummer.
Eller via Mine sider - her skal du bruge din NemID.
Sædvanligvis dækker afbestillingsforsikringen ikke, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til et land. Der er derfor tale om, at vi ekstraordinært udvider vores dækning til også at dække afbestilling af ikke nødvendige rejser til hele verden ifølge Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Der gælder følgende yderligere betingelser:
• Rejsen skal være købt inden 13. marts 2020. Vi kan dog tidligst tage stilling til, om din rejse er dækket, når der er 72 timer til din afrejse. Så vent gerne med at anmelde til os, til der er tre døgn til din afrejse.
• Du skal først kontakte dit rejseselskab, rejsebureau eller flyselskab med henblik på ombooking eller refusion.
• Du skal have en aktiv afbestillingsforsikring, som er tegnet senest 12. marts 2020
Særligt om pakkerejser
Dit rejsebureau skal dække rejsen
Vær opmærksom på, at pakkerejser skal dækkes af dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos.
I henhold til pakkerejseloven § 9 stk. 3 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør, hvis du ønsker at afbestille din pakkerejse.
Der er en hjælpepakke på vej
Vi får en del henvendelser fra kunder, hvis rejsebureau ikke vil refundere prisen for deres pakkerejse pga. en opfordring fra Dansk Rejsebureau Forening.
Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for rejsepakkerne, uden at bureauerne går konkurs. Det vil blive administreret af Rejsegarantifonden, som i øjeblikket arbejder på højtryk for at finde ud af, hvordan det skal foregå i praksis.
Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos for at få erstattet din rejse. Får du afslag, skal du bede om skriftlig dokumentation for afslaget og kontakte os.