Pressemeddelelse, 04.09.2020
Færre skader, blandt andet på grund af nedlukningen i forbindelse med Corona, har bidraget til et bedre resultat på driften for Bornholms Brandforsikring. Samtidig er der kommet flere nye kunder til. Investeringsafkastet har dog været påvirket af uro på de finansielle markeder. Samlet set er der dog fremgang og tilfredshed med halvårsregnskabet, som netop er godkendt.
2020 har indtil videre udviklet sig meget uforudsigeligt. Til gengæld kan Bornholms Brandforsikring A/S – og dermed bornholmerne – glæde sig over, at selskabet indtil nu har klaret sig godt gennem krisen.
Bestyrelsen i Bornholms Brandforsikring har netop afholdt møde, hvor halvårsregnskabet blev godkendt. Generelt er der flere ting at glæde sig over, fortæller selskabets direktør, Morten Holten:
”Vi har afsluttet et halvår, som på mange måder har været ekstraordinært. På grund af Covid-19 har vi afprøvet vores beredskab i forbindelse med nedlukning af kontoret og etablering af hjemmearbejdspladser, som dog har vist sig at fungere på tilfredsstillende vis – ikke mindst takket være en flot indsats og opbakning fra medarbejdere og kunder.”
Morten Holten fortsætter: ”Nedlukningen af øen har sat sit præg i antallet af anmeldte skader, som har betydet et lavere antal skader i april og maj måned, hvilket blandt andet bidrager til, at forsikringsdriften giver et flot overskud. Dog kan vi se et rekordhøjt antal anmeldte sager under afbestillingsforsikringen i forbindelse med rejser, som har bidraget til, at vi isoleret set har tabt penge på rejseforsikringer. Det er dog ikke noget, som kunderne vil mærke i form af højere priser.”
Påpasselighed betaler sig for bornholmerne
Ledelsen forventer fortsat stor usikkerhed på de finansielle markeder det næste halve år. Udviklingen her har stor betydning for det samlede resultat. På det driftsmæssige område udvikler forsikringsforretningen sig som forventet med en fortsat nettotilgang af kunder.
Senest har selskabet sat priserne ned på hus- og bilforsikringerne med henholdsvis 6% og 5%, hvilket styrker selskabets konkurrencekraft yderligere.
Direktør Morten Holten forklarer: ”Vi er drevet ud fra ideologierne fra et kundeejet selskab, som betyder, at vi ikke skal have uforholdsmæssigt store over- eller underskud. Derfor justerer vi løbende vores priser, så der er balance i regnskabet. Heldigvis har det medført, at vi over de seneste 5 år har kunnet give ca. 10 mio. kr. tilbage til kunderne i form af varige prisnedsættelser. Det kan lade sig gøre, fordi vi har en sund forretning og kunder, som generelt passer godt på deres ting. Det skal selvfølgelig komme kunderne til gode i form af lavere priser.”
Gennem moderselskabet, Bornholms Brand A.m.b.a., har selskabet både bakket op om projekter og initiativer som normalt og samtidig ydet et ekstraordinært bidrag til store dele af øen.
Resultatet for Bornholms Brandforsikring A/S:
Selskabet kan præsentere et halvårsregnskab med en fortsat vækst i præmieindtægterne, som primært skyldes en fortsat tilgang af nye kunder.
Præmieindtægten i årets første 6 måneder er 64,3 mio. kr., mod 60,7 mio. kr. i samme periode i 2019 – svarende til en vækst på 5,9 %. Set i lyset af et lavere aktivitetsniveau henover foråret under Covid-19 er det meget tilfredsstillende.
Erstatningsudgifterne for egen regning udgør 33,6 mio. kr. i årets første 6 måneder mod 35,4 mio. kr. i samme periode i 2019.
Omkostningerne til at drive selskabets drift herunder IT var i første halvår på 13,8 mio. kr. mod 14,4 mio. kr. i samme periode 2019.
Samlet set kom selskabet ud med et forsikringsteknisk resultat på 12,1 mio. kr., mod 6,3 mio. kr. i 2019. Resultatet er meget tilfredsstillende.
Udviklingen på de finansielle markeder under Covid-19 har dog påvirket afkastet på selskabets investeringer, som har givet et tab på 2,2 mio. kr. mod et overskud i 2019 på 10,3 mio. kr.
Samlet betyder det, at selskabets overskud før skat er på 9,9 mio. kr., mod 16,6 mio. kr. i 1. halvår 2019.
Det samlede resultat er som forventet.
YDERLIGERE INFO
Direktør Morten Holten
Mobil: 40828046
E-mail: moh@bornbrand.dk